|
|
op 04/06/2015 naar 15:19 |
|
Vandaag gaan brieven de deur uit bij het Ignatius.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 15:02 |
|
We zouden graag aandacht besteden aan de loting bij het AmsterdamFM-radioprogramma Ritme van de Stad van vandaag (4 juni) tussen 17 en 18. We zouden graag in contact komen. De redactie is bereikbaar op nummer 020-5230743.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 15:01 |
|
Wat vervelend voor jullie! Om welke school ging het?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 14:53 |
|
Vorig jaar onze zoon uitgeloot. Dit jaar is onze dochter uitgeloot op 1e keus!
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 14:46 |
|
Al iets bekend over Geert Grote school?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 14:18 |
|
En het Hyperion heeft de brieven op de bus gedaan
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 14:06 |
|
Vossius morgen een email
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 13:38 |
|
Vierde gymnasium stuurt vandaag een brief.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 13:30 |
|
Gerrit vd Veen verstuurt morgen de brief
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 13:24 |
|
Pieter Nieuwland: brief gaat vandaag de deur uit. HLZ: ook per brief (ik weet niet wanneer). laten we zoveel mogelijk informatie met elkaar delen, vooral van scholen die bericht al per mail vandaag hebben verstuurd!
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 12:34 |
|
Fijn, gefeliciteerd CLA... Welke school?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 12:30 |
|
wij hebben net een mail gekregen. Geplaatst op eerste keuze. Gelukkig eindelijk goed nieuws.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 12:07 |
|
Ik begrijp niet waarom al die scholen een brief sturen in plaats van een email (behalve in gevallen waarbij ze het emailadres van de ouder niet hebben)? Zo ouderwets en onnodig vertragend. Evenmin begrijp ik waarom elke school niet net zoals Barleus een bericht op de website plaatst. Dit voorkomt veel telefoontjes
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 12:05 |
|
JA! Dank je!
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:55 |
|
OSB stuurt ook een brief
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:34 |
|
Fons Vitae stuurt een brief, morgen of overmorgen.
Dit lijkt me toch een duidelijk punt voor de evaluatie: kunnen alle scholen de openbaarmaking op elkaar afstemmen? Of waarom gebeurt dat niet vanuit de gemeente zelf? Ik word zo moedeloos van deze amateuristische aanpak :-(
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:26 |
|
@Maite: Gefeliciteerd?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:25 |
|
en het vossius? weet iemand daar al wat van?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:19 |
|
Barlaeus bericht is binnen!
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:09 |
|
Wat ik niet snap: leerkrachten van groepen 8 kunnen vanaf vandaag in het systeem zien op welke school hun leerlingen geplaatst zijn. Waarom geven die niet even een briefje mee met de naam van de school?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:04 |
|
En van de site van het Barlaeus:
Informatie uitslag matching
Donderdag 4 juni, 10.50 uur
De uitslag van de matching laat helaas nog op zich wachten; zo gauw wij de resultaten binnen hebben, informeren we alle kinderen die zich bij ons hebben aangemeld per email over de uitslag. De leerlingen die bij ons geplaatst zijn, maar voor wie het Barlaeus niet de eerste keuze was, ontvangen een brief, omdat we van hen geen e-mailadressen hebben.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 11:03 |
|
Het Ignatius geeft telefonisch aan dat ze per brief gaan berichten. Wanneer is nog niet helder.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:57 |
|
Bij het Hyperion bedenken ze nog hoe ze gaan berichten, bij het Spinoza wordt het post, dus waarschijnlijk pas dinsdag bericht, en bij het Cygnus lijken ze er alles aan te doen om zo snel mogelijk duidelijkheid te geven.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:50 |
|
@jitta: kun je ook namen school noemen...? Dan hieven we niet allemaal te bellen. Thx !
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:42 |
|
Net onze top drie gebeld, ze hebben de informatie nog niet binnen. De informatieverwerking wordt ook heel verschillend: School 1 overweegt nog of ze zullen mailen of een brief sturen, school 2 stuurt een brief, en school 3 mailt/belt/publiceert op de website. School 1 en 2 berichten alleen de bij hen geplaatste leerlingen, school 3 ook de afgewezen leerlingen. Bizar....
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:14 |
|
Zou toch mogelijk moeten zijn om te kunnen ruilen als beide scholen akkoord zijn en BV daardoor leerling geplaatst op 3 met andere leerling waardoor beiden alsnog 1e voorkeur geplaatst kunnen worden...? Is dat echt onmogelijk...? Percentage 1e geplaatst gaat omhoog, iedereen blij, win-win....?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:05 |
|
Om de matching goed te kunnen vergelijken met de cijfers van vorig jaar moeten de cijfers eerst gecorrigeerd worden. Dit jaar deden minder kinderen mee uit Amstelveen en omgeving. Hadden die wel meegedaan, wat waren dan de percentages.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 10:04 |
|
Wanneer horen de leerlingen waar ze geplaatst zijn?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 09:44 |
|
@P: Dat je het durft op te schrijven: "Het doel is dus bereikt: er zijn veel minder kinderen (misschien wel geeneen) die naar een school moeten die nooit op hun top 10 lijst zou hebben gestaan." Alsof plaats vijf, acht of negen echt een voorkeur zouden zijn. En daar terecht komen noem je dan toch een succes? Ik denk dat zelfs plaats twee en lager geen voorkeur is, maar een noodkeuze. Wie is er nu heel erg blij met een plaatsing op school twee of school drie of nog lager in plaats van op zijn echte voorkeurschool?
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 09:21 |
|
Heel benieuwd wat er gebeurd zou zijn als binnen de matching een pareto optimalisatie zou zijn gedaan (zie in het artikel van Hessel Oosterbeek): uitruilen zonder benadeling van anderen, maar dan niet door de ouders maar door de computer. Levert in het artikel al een enorme 1e keus winst op (82% naar 89% eerste keus), en als er inderdaad sprake is van enorm doorschuiven binnen een kleine set populaire scholen, zou dat zelfs een enorme verbetering moeten geven. Ik vind het onvoorstelbaar, 26% NIET op de eerste keus!
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 07:51 |
|
Het doel van matching was het lotingsleed verdelen over alle kinderen en niet alleen die 500 die vorig jaar werden uitgeloot en op restscholen kwamen die niet in hun top 10 stonden.
Het doel is dus bereikt: er zijn veel minder kinderen (misschien wel geeneen) die naar een school moeten die nooit op hun top 10 lijst zou hebben gestaan. Trade-off is dat er meer kinderen genoegen moeten nemen met een school van 2e of 3e keuze.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 07:47 |
|
Meegelokt = meegeloot
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 07:47 |
|
Begrijp ik nu goed dat er ook nog 500 kinderen minder meegelokt hebben dan vorig jaar? Dan valt het resultaat nu dus relatief nog slechter uit.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 07:39 |
|
Teleurstellend. De cijfers waren hoger voorgesteld. Rond de 85% op de eerste keus. Nu blijkt t maar 74% t.o. 96% vorig jaar. Hoe blij is nu iedereen met deze loze beloftes. Als je vorig jaar strategisch koos, was t wel jou keuze. Nu ben je overgeleverd aan t systeem. Ik vraag me daadwerkelijk af of de kinderen nu zoveel blijer zijn met de uitkomst. Je zit tenslotte toch niet op je eerste keus.
Of is het echt een goed signaal dat duidelijk maakt dat er iets aan de schoolcapaciteit moet veranderen, omdat zo weinig kinderen op hun eerste keus komen.
En evaluatie pas na de zomer.... Veels te laat om een goede verwachting te kunnen geven voor het te gebruiken systeem volgend jaar. Weer kinderen in de onzekerheid hoe het gaat lopen.
|
|
|
|
|
op 04/06/2015 naar 07:36 |
|
In het oude systeem moest je als je uitgeloot werd naar eens school die niet in je top 5 of 10 voorkwam! Ik stel voor om ook het percentage kinderen mee te nemen dat terecht kwam op een school waar ze niet hen wilden bij het analyseren van het systeem: zoveel mogelijk kinderen gelukkig maken kan een doel zijn, zo min mogelijk kinderen ongelukkig is een ander doel.
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 23:49 |
|
Gelukkig kunnen we maandag de OVSO bellen.
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 23:45 |
|
95% kans om in de top-3 te komen? Dat is wel heel laag. Uitgaande van 3x uitloten om op je 4e keus of lager uit te komen, betekent dat een kans van 37% per keer loten om uitgeloot te worden (0.37 tot de macht 3 is 0.05). Bizar veel. Andere verklaring kan zijn dat de kinderen méér rondes hebben meegeloot wat betekent dat kinderen steeds van de ene overvolle school naar de andere worden geschoven.
Hoe komen ze erbij dat de matching succesvol is?
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 23:19 |
|
Lees ik het nu goed, in de "working paper on school assignment in Amsterdam" van Oosterbeek c.s., in zij daarin concluderen dat Boston het beter doet dan DA? "While DA is strategyproof and gives a stable matching, Boston might outperform DA in terms of ex-ante efficiency." En daarna (ik vertaal): weliswaar veroorzaakt DA (in beide vormen) meer ellende dan Boston, maar die ellende wordt wel eerlijker uitgesmeerd.
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 21:59 |
|
En die ene procent die niet in de top 5 geplaatst is, die circa 75 kinderen? In het oude systeem waren dit kinderen met een gezicht en een verhaal, maar worden ze nu gezien als "collateral damage", ondergeschikt aan dit succesverhaal?
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 21:12 |
|
In het oude systeem ongeveer 500 vd 8000 leerlingen uitgeloot, dat is ca 6%, dus dan dus 94% op eerste keus (wel strategische keuzes meegenomen).
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 20:38 |
|
Wat waren de percentages eerste keus bij het oude lotingsysteem? Krijgen we ook nog een overzicht per school? Dus hoeveel eerste, tweede, derde keus leerlingen heeft welke school gekregen?
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 20:25 |
|
onderstaand persbericht gekopieerd van site St. Nicolaaslyceum
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 20:23 |
|
Matching succesvol verlopen
Bericht geplaatst op: 3-6-2015
Centrale matching VO-leerlingen Amsterdam succesvol verlopen
Op verzoek van het OSVO-bestuur treft u hieronder het persbericht dat het OSVO heeft doen uitgaan over de matching die op woendag 3 juni heeft plaatsgevonden. Ouders kunnen voor vragen over de matching terecht bij OSVO: tijdens kantooruren van maandag 08-06 t/m woensdag 10-06, tel.nr. 020-8119925 of 020-8119926.
Op 3 juni 2015 is in het bijzijn van de notaris en het OSVO-bestuur de centrale matching via het algoritme Deferred Acceptance verricht. Het proces is naar tevredenheid van het OSVO-bestuur en conform de proefmatching verlopen.
De door OSVO gewenste uitkomst van de matching is dat zoveel mogelijk leerlingen kunnen worden geplaatst op een zo hoog mogelijke voorkeur.
Voordeel van dit matchingssysteem is dat alle leerlingen op hetzelfde moment worden geplaatst en horen op welke school ze welkom zijn. Daarmee behoort het 'strategisch kiezen' tot het verleden.
De VO-schoolbesturen hebben zo gezamenlijk een oplossing gevonden voor de onzekerheid van de ruim 500 groep-8-leerlingen die jaarlijks werden uitgeloot.
De uitkomst van de matching
Ruim 7500 leerlingen zijn gematcht
95% binnen de top 3 en 99% binnen de top 5
74% op de eerste voorkeur
15% op de tweede voorkeur
6% op de derde voorkeur
De uitkomsten van de matching zullen nader geanalyseerd worden en in de laatste week van juni openbaar worden gemaakt.
Na de zomervakantie zal het systeem geëvalueerd worden aan de hand van een tevredenheidsonderzoek onder de verschillende partijen.
Bestuur vereniging OSVO
3 juni 2015
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 13:50 |
|
moet zijn lotingsgegevens in vorige bericht.
|
|
|
|
|
op 03/06/2015 naar 13:49 |
|
weet iemand of de logingegevens van je kind opvraagbaarzijn? Is toch een persoonlijke registratie waar ik zelf inzage in zou moeten kunnen krijgen?
|
|
|
|
|
op 02/06/2015 naar 21:23 |
|
Verduidelijking: uitnodiging 4e voor een kennismakingsgesprek op 8,9 of 10/6
|
|
|
|
|
op 02/06/2015 naar 21:20 |
|
Hier kregen ze op school te horen dat er vrijdag of zaterdag nieuws verwacht werd, op de website van het 4e staat dat ze ten laatste 5/6 de kinderen uitnodigen voor een kennismakingsgesprek, en op het Hyperion hadden ze gezegd 3 of 4 juni iets te laten weten. Het lijkt me van de administratie van de middelbare scholen af te hangen, hoe snel die de leerlingen geïnformeerd krijgen.
|
|
|
|
|
op 02/06/2015 naar 21:10 |
|
Ze gaan morgen matchen. Daarna zsm scholen en ouders informeren. Dat begreep ik van een VO school. Wordt dus idd pas einde deze week of begin volgende week.....helaas.
|
|
|
|
|
op 02/06/2015 naar 17:20 |
|
Ik kreeg van de leerkracht te horen dat ze pas in de week van 8 juni iets krijgen te horen.
|
|
|
|
|
op 02/06/2015 naar 16:13 |
|
mijn zoon heeft vandaag gehoord op school van de leraar dat ze waarschijnlijk pas vrijdag of maandag 8 juni!!! Iets horen vanwege dat ze meer tijd nodig hebben. Weet iemand meer?
|
|
|
|
|
op 01/06/2015 naar 08:07 |
|
Spannende week...ben benieuwd wanneer de eerste bevestingen van scholen gaan binnendruppelen.
|
|
|
|
|
op 28/05/2015 naar 23:35 |
|
Helemaal eens met vorige reactie. Deze onzekerheid duurt te lang voor teveel mensen. En ook mensen die zijn uitgeloot in andere plaatsen, zoals Amstelveen, moeten nu tot na 10 juni wachten voordat ze kunnen inschrijven op de restplaatsen in Amsterdam. Dan zit een kennismaking voor de zomervakantie er niet of nauwelijks meer in.
|
|
|
|
|
op 28/05/2015 naar 23:35 |
|
Helemaal eens met vorige reactie. Deze onzekerheid duurt te lang voor teveel mensen. En ook mensen die zijn uitgeloot in andere plaatsen, zoals Amstelveen, moeten nu tot na 10 juni wachten voordat ze kunnen inschrijven op de restplaatsen in Amsterdam. Dan zit een kennismaking voor de zomervakantie er niet of nauwelijks meer in.
|
|
|
|
|
op 28/05/2015 naar 08:04 |
|
Dit is een bericht voor degenen die daar over gaan (OSVO?): het wachten op de uitslag duurt veel te lang. In de rest van Nederland is al zo'n 2 maanden bekend welke middelbare school het wordt, maar in Amsterdam moeten de kinderen lijdzaam afwachten tot zelfs nog na 5 juni. Dit geeft veel spanning. En bovendien is er bij een onverhoopt ongunstige uitslag vrijwel geen tijd meer om voor de vakantie nog iets te ondernemen. Voor dit jaar is er natuurlijk niets meer aan te doen. Maar volgend jaar zou in ieder geval het tijdpad moeten worden aangepast.
|
|
|
|
|
op 26/05/2015 naar 23:18 |
|
Wel apart, ik vernam dat VO scholen al voordat de CITO uitslag bekend was bij basisscholen ging informeren naar niveau/karakter van de bij die VO school (als eerste voorkeur) ingeschreven leerlingen. Dat zou toch niet moeten kunnen volgens nwe systeem...? Algoritme bepaalt toch de plaatsing...? Of kan men er nwe informatie aan toevoegen...?
|
|
|
|
|
op 26/05/2015 naar 10:56 |
|
Volgens mij begin juni. Je krijgt dan per post een brief van de middelbare school waarop je bent ingematcht. een meer exacte datum dan begin juni is mij niet bekend
|
|
|
|
|
op 26/05/2015 naar 08:14 |
|
Weet hier iemand op wanneer en op welke manier wij het resultaat van de matching te horen krijgen? Is dit per post, email, worden brieven op school meegegeven?
|
|
|
|
|
op 22/05/2015 naar 10:40 |
|
Dat is het systeem waar voor gekozen is (minder kinderen op eerste keus, maar meer kinderen op tweede of derde keus). Er is nog een ander systeem ("random serial dictatorship"), waarbij er idd zoveel mogelijk kinderen op hun eerste keus terecht komen. ik dacht dat ze dat in Haarlem hebben gedaan. Maar bij ons dus niet.
|
|
|
|
|
op 21/05/2015 naar 12:05 |
|
Vreemd dat VSA erop aandringt alle kinderen in keus 1,2 of 3 te willen. Zonder verdere voorwaarden kan dat een situatie opleveren waarin een laag percentage kinderen in de school van keus 1 terecht komt. Zie het voorbeeld van vorig jaar. In een van de systemen was slechts 60% geplaatst in keus 1! Vraag is of ouders dan massaal blij zullen zijn, als bijna de helft van de kinderen in een school van 2e of 3e keus terechtkomt. Ik zou eerder opteren voor zoveel mogelijk kinderen in keus 1, ook als dat betekent dat een minimaal percentage kinderen in de school van 4e keus terechtkomt, hoe vervelend dat ook is.
|
|
|
|
|
op 20/05/2015 naar 16:04 |
|
@Mirjam: dat is gek, je zou de uitslag van de Cito en het gesprek over evt heroverwegen van het advies al moeten hebben gehad. Je kunt nl met de school in gesprek van maandag 18 t/m vrijdag 22 mei 2015. je hebt dus nog 2 dagen!
Zie ook het beticht op de OCO website, zie twitterbericht van de VSA hiernaast.
|
|
|
|
|
op 20/05/2015 naar 11:12 |
|
Wij hebben de Cito-uitslag nog niet binnen, die wordt pas morgen of vrijdag verwacht. Wanneer moeten wij dan een gesprek met de leerkracht van ons kind hebben, als daar aanleiding voor is? En is er dan nog tijd om de lijst aan te passen?
|
|
|
|
|
op 19/05/2015 naar 20:10 |
|
Uit KernProcedure2015
Pag 83
Zonodig contact leggen met PO-school
ELKK: registreren plaatsbaarheid
Let op! Leerlingen die niet op plaatsbaar zijn gezet
in ELKK gaan niet mee in de matching.
M.b.t. IVKO: Afwijzing.
Als de afwijzing is n.a.v. een aannamegesprek dat het IVKO met jullie heeft gevoerd. Ze mogen iemand niet aannemen, maar dat heeft m.i. geen gevolgen voor de 'plaatbaarheid' in de Matching. Want de plaatsbaarheid is gebaseerd op het schooladvies. Check bij je PO school of het IVKO er nog wel bij staat in de matching. Volgens de website van het IVKO wordt iedereen die als uitkomst van de matchingsprocedure op het IVKO wordt geplaatst, maar n.a.v. een aannamegesprek daar niet wordt aangenomen, vervolgens doorgeplaatst op een school die valt onder hetzelfde scholbestuur als het IVKO, i.c. Stichting Montessori Scholengemeenschap Amsterdam.
Als de afwijzing is omdat je het IVKO niet op 1, als eerste keuze hebt gezet, dan is dat NIET toegestaan.
Neem contact op met je PO school en laat hun contact opnemen met de ELKK-Helpdesk: Voor technische vragen en ondersteuning bij het werken
in ELKK
W elkk.amsterdam.nl (alleen voor scholen)
elkk-helpdesk @ amsterdam.nl
020 251 8008
Wel of niet geschikt voor Montessori:
Daar gaat het MLA niet over, daarvoor is de matchingsprocedure in het leven geroepen.
Neem contact op met je PO school en laat hun contact opnemen met de ELKK-Helpdesk, zie hierboven.
|
|
|
|
|
op 19/05/2015 naar 17:26 |
|
Afgewezen op de montessori kenmerken. Volgens mij en het ministerie mag dit dit jaar niet meer. Het MLA heeft zijn afwijzingen moeten terugdraaien.De school had gezegd aan de juf dat ze mij dit zelf zouden laten weten, vandaar dat de juf niks zei. Neemt noet weg dat ze in die bijna vier weken wel wist dat ik nog steeds niets gehoord had, dus misschien even aan de bel had moeten trekken. Volgens mij mag zo laat afwijzen ook helemaal niet. Dit gaat nog wel een staartje krijgen.
|
|
|
|
|
op 19/05/2015 naar 16:54 |
|
Vreemde gang van zaken. Wat is de reden van die afwijzing? Ook raar dat die juf zo nonchalant met deze informatie omgaat
|
|
|
|
|
op 18/05/2015 naar 21:46 |
|
Help! Krijg vandaag een afwijzing van het ivko. Blijkbaar hebben zij het voor de mei vakantie al laten weten aan de basisschool. De juf heeft het alleen nagelaten om aan mij te vertellen. Mag dit?
|
|
|
|
|
op 07/05/2015 naar 16:12 |
|
Omdat het zo te horen een hele goede school is, die zeker kan concureren met Nicolaas en Cartesius, zo niet beter is.
|
|
|
|
|
op 06/05/2015 naar 21:59 |
|
@LR: kwaliteit van onderwijs is sowieso heel moeilijk te beoordelen als je niet op een school zit. Ik begrijp best dat kinderen voor een mooi gebouw kiezen (Sint Nicolaas), waar moeten ze anders op afgaan? ik geloof dat een mooie omgeving wel inspireert. als ik in een aftands gebouw moet werken, ga ik ook met minder plezier naar werk. Over OSB, ik heb gehoord een goede school, maar als je in een leuk deel van de stad woont (bijv Centrum), waarom zou je dan in Zuid Oost (een naar mijn mening minder leuk deel van de stad) naar school willen gaan?
|
|
|
|
|
op 03/05/2015 naar 10:45 |
|
Je kunt de huizenvergeljking ook op een andere manier doortrekken. Waarom is de Jordaan van no go area verandert in een van de meest gewilde woonbuurten? Omdat het een plek was die in basis ok was geworden door stadsvernieuwing en waar je nog aan een huis kon komen.
Uiteraard moeten scholen die slecht presteren niet beloond worden maar populariteit heeft in een deel van de gevallen niets te maken met kwaliteit. Waarom werd het Nicolaas in 1 jaar van een matig populaire school een totaal overtekende school? Het nieuwe gebouw! Doet dat iets met de kwaliteit van de school? Volgens mij niet.
|
|
|
|
|
op 01/05/2015 naar 18:57 |
|
Als het om onderwijskwaliteit moet gaan, dan moeten scholen met slechte beoordeling leeglopen. Het financieren van scholen bestaat bij de gratie van de keuze van ouders. Zo groeien populaire scholen en krimpen andere scholen. Om van die beweging ook een kwaliteitscheck te maken, zijn de Inspectie-oordelen openbaar.
Er is een hoop gebeurd, juist in Amsterdam, om dat zo ver te krijgen.
Met dit lotingysteem (waarbij het grootste bezwaar is dat niet kunt aangeven waar je per se niet heen wilt), is al die inspanning voor niks gebleken.
De vergelijking met huizen bouwen is trouwens wel leuk.
Ja: er worden nieuwe kantoren op de zuidas gebouwd, terwijl die in zuid oost leeg staan. Ja: er worden nieuwe woningen gebouwd in amsterdam terwijl de ze de krimp gemeenten moord en brand schreeuwen.
Dit lotingsysteem kan als alle scholen hetzelfde zijn: zelfde denominatie, zelfde doelgroep, zelfde inrichting.
|
|
|
|
|
op 01/05/2015 naar 18:50 |
|
Het droevige is alleen dat het niet alleen gaat om kwaliteit maar om de achtergrond van de leerlingen. Metis is een hele goede school, maar voor 80% niet autochtoon.
De Nieuwe Havo heb ik goede berichten over gehoord, maar het gebouw en het feit dat ze maar 1 havo/vwo kansklas hebben werkt volgens mij tegen ze. OSB is ook een hele goede school, maar hun havo/vwo zit ook nooit vol, te ver weg of de foute buurt?
|
|
|
|
|
op 01/05/2015 naar 14:13 |
|
@meester: als het gaat om beter onderwijs, dan zijn we het eens. Maar scholen die niet in staat zijn om leerlingen te trekken in een groeigemeente als Amsterdam openhouden kan niet de bedoeling zijn.
|
|
|
|
|
op 01/05/2015 naar 13:13 |
|
@Elisabeth
Ik probeer juist een tegengeluid te geven.
Ik denk dat het moet gaan om goed onderwijs.
Daar is iedereen bij gebaat, met name de leerlingen, ook die van groep acht. Het is te eenzijdig om alleen naar de leerlingen als belanghebbenden te kijken. De scholen en de daar werkende docenten hebben ook belangen.
Een analogie: Als meer mensen in Amsterdam centrum willen wonen dan er huizen zijn, moet de gemeente dan extra bouwen in het centrum (kleinere woningen, kwalitatief minder dus) en leegstand in Amsterdam zuid creëren?
|
|
|
|
|
op 30/04/2015 naar 23:47 |
|
@meester: de vraag is voor wie het nieuwe lotingssysteem goed is.
Het belang van de leerlingen moet centraal staan. Het uitgangspunt van oplossingen moet niet het belang van schoolbesturen of werkzekerheid zijn.
De echte voorkeuren van achtstegroepers moet serieus genomen worden.
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 22:46 |
|
@EH
Zo makkelijk gaat dat niet, maar als je LVS een heel ander beeld schetst als het basisschool advies, dan ligt het meer bij de basisschool dan bij de VO school. Wat eerder de plaatsbaarheid beïnvloed is het zorgprofiel van de VO school: een school zonder lift zal een leerling in een rolstoel niet plaatsbaar vinden.
Helaas is het waarschijnlijk zo dat dat door de ronde die nu plaatsvindt, het creëren van extra klassen voor *populaire* (dus niet perse goede) scholen, er toe leidt dat niet *populaire* (dus niet perse slechte, sterker zelfs goede) scholen niet worden gevuld.
En ik voorspel zelfs, zoals ook hieronder al meermalen, dat scholen dit zullen aangrijpen om de selectie aan de poort die ze tot vorig jaar deden op basis van de cito score nu na één jaar zullen doen: dus veel uitstroom na het eerste brugjaar bij de categorale gymnasia van leerlingen die het 'nivo niet aankunnen', maw een cito score onder de 545.
Op de lange termijn *zeer* slecht voor het VO in amsterdam, behalve voor de populaire scholen.
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 15:09 |
|
Dus de plaatsbaarheid wordt gecontroleerd met de ELKK gegevens, dus oa llv gegevens. Als de VO school besluit op basis van die gegevens dat de leerling niet plaatsbaar is, legt de VO school het advies van de basisschool dus naast zich neer.
De afspraak: het advies vd basisschool is leidend is dus een wassen neus!
Er is niets veranderd, alle scholen worden gevuld, ook de niet populaire scholen, alleen valt het nu niet meer op, omdat het allemaal geheim is.
VSA: worden de hoeveel aanmeldingen per school, hoe vaak een kind een 'matchingbeweging' heeft gemaakt, de procedure ed nog transparantgemaakt of blijft dat verborgen jn de krochten van een systeem?
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 13:33 |
|
@VSA: dank voor info!
Wat gebeurt er met leerlingen die niet op plaatsbaarheid zijn gezet? Gesprek tussen betreffende leerkracht en VO-school? Blijft advies staan? Moet er nieuwe keuzelijst gemaakt worden?
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 13:03 |
|
Die toelaatbaarheid of plaatsbaarheid komt voort uit het zogenaamde ELKK bestand waarin alle leerling-gegevens staan geregistreerd voor de VOschool van 1e keuze waar is aangemeld. Dit betekent dat je kind toelaatbaar is voor VOschool en je bijbehorend advies. Dit wordt ook plaatsbaarheid genoemd. Met dit gegeven zal je kind de Loting&Matching ingaan, dat vanuit een ander bestand zal plaats vinden dat MEPS heet, en waarvan de uitkomst pas 8 juni bekend zal zijn. Leerlingen die niet op plaatsbaarheid zijn gezet, gaan niet mee in de matching.
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 11:44 |
|
Maar wel allemaal nieuwe scholen, soms met nieuwe onderwijsconcepten, vaak door ouderinitiatieven begonnen.
Maar inderdaad in de eerste alinea staat '...begonnen door besturen die nog niet in een regio actief waren,...'
Dat de schoolbesturen ze graag onder zich hebben is niet zo gek: elke leerling levert een zakje geld op.
Maar al met al... en die tweets van VSA.... ik weet niet of ik het met ze eens ben... "Meer nieuwe scholen vergroot de kansen meer dan beter loten" nogal ongenuanceerd, "meer" "vergroot" "kansen" "beter".
Meer nieuwe scholen gaat ten koste van andere scholen, dat gaan we volgend jaar al zien.
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 10:12 |
|
@meester: het 4e (Esprit), het Cygnus (ZAAM), het Hyperion en de nieuwe havo (VoVA) vallen allen onder bestaande schoolbesturen en zijn afsplitsing van bestaande scholen (Resp. Cartesius, Pieter Nieuwland College en Bredero Lyseum). Hetzelfde geldt voor het Caland 2 (Caland lyceum) en IJburg 2 (IJBurg), verschil is dat daar alleen een 2 achter de naam is gezet.
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 10:04 |
|
Twee = tweet
|
|
|
|
|
op 29/04/2015 naar 10:03 |
|
Twee over bericht (???) in volkskrant van vandaag (29/4/2015).
Hoezo maar 5 nieuwe scholen?
Ik kan er in Amsterdam zo nog 5 noemen:
4e gymnasium, cygnus gymnasium, hyperion, de nieuwe havo, de nieuwe internationale school.
Waarom worden die niet genoemd/meegeteld?
Jammer want de boodschap: 'vrijheid van stichting bestaat niet meer' is volgens mij wel juist. Maar het artikel komt op mij nu over als stemmingmakerij.
|
|
|
|
|
op 28/04/2015 naar 17:08 |
|
Dat is precies wat ik ook heb gehoord en hier eerder meldde over het CSB. Iemand daar een verklaring voor?
|
|
|
|
|
op 28/04/2015 naar 15:33 |
|
Weet iemand of er nu door alle scholen meldingen betreffende "plaatsbaarheid" worden gedaan? De leerkracht van mijn dochter, meldt in de klas dat de kinderen die groen achter hun naam hebben definitief geplaatst zijn. Kortom, een hoop verwarring.
|
|
|
|
|
op 26/04/2015 naar 14:59 |
|
Ik snap niet zo goed waarom er afwijzingsbrieven gestuurd worden? Tenminste, als ik aanneem dat dat alleen naar de leerlingen is gestuurd die deze school op de eerste plaats heeft staan. Want het is toch inmiddels duidelijk dat er niet alleen leerlingen van de 1e keus geplaatst worden, maar zeker ook leerlingen met de betreffende school op plaats 2 of lager. Omdat dat leerlingen zijn die een te hoog lotingsnummer hebben voor hun eerste keus, en misschien wel een laag genoeg lotingsnr voor hun tweede keus.
Of heeft mla naar álle leerlingen die 'niet geschikt zijn' voor deze school en de school wel ergens op hun lijst hebben staan een afwijzing gestuurd?
|
|
|
|
|
op 26/04/2015 naar 03:36 |
|
Ook opmerkelijk! Op de open dag zei de conrector van het MLA dat eigenlijk elk kind geschikt is voor montessori- onderwijs.
|
|
|
|
|
op 25/04/2015 naar 23:42 |
|
In antwoord op de vraag van VSA of er meer afwijzingen bekend zijn:
Ik heb gehoord dat er een flink aantal afwijzingsbrieven zijn gestuurd door het MLA. Het MLA beroept zich op het karakter van montessori-onderwijs, om leerlingen af te wijzen die op de basisschool nog niet voldoende zelfstandigheid hebben laten zien.
Ook heb ik begrepen dat zij inmiddels van hogerhand zijn aangesproken op deze afwijzingen, wat niet zou mogen...
Is hier meer over bekend? Zijn deze afwijzingen daadwerkelijk verboden? Of heeft een montessorischool de mogelijkheid om dergelijke afwijzingen op grond van montessori-vaardigheden door te zetten?
|
|
|
|
|
op 25/04/2015 naar 10:13 |
|
Als ik het nieuwe systeem goed begrijp, zegt het helemaal niets of er (nu) op een school (van je 1e keuze) wel of geen overaanmeldingen zijn. Dat komt hier op het forum herhaaldelijk terug, of je op die school geplaatst wordt hangt vooral af van overaanmeldingen op andere scholen, en vervolgens van tweede, derde, vierde etc keuzes van andere kinderen.
|
|
|
|
|
op 24/04/2015 naar 11:27 |
|
Ik heb gehoord dat op het Amsterdams Lyceum er een extra klas is gecreëerd, en dat er dan nog teveel aanmeldingen zijn. Het HLZ wil niet vertellen hoeveel aanmeldingen er zijn.
En ik hoorde van een leerling uit de klas van mijn dochter dat zij al is toegelaten op het CSB? Dat kan toch helemaal nog niet?
Schijnt dat de lerares dat in de klas tegen haar zei. Op het Twitter account van CSB zie ik overigens een oproep voor scholieren om zich aan te melden als ze zijn uitgeloot in Amstelveen.
|
|
|
|
|
op 23/04/2015 naar 22:16 |
|
De behandelingen over plaatsbaarheid op de VO-scholen zijn volgens schema tot morgen. Zijn er nog meer afwijzingen bekend? Ofwel scholen die het advies naast zich neerleggen? Bij navraag door ons, wist de gemeente alleen van enkele gevallen op 1 VO-school en die zouden inmiddels zijn terug gedraaid door die VO-school.
|
|
|
|
|
op 22/04/2015 naar 17:45 |
|
En de kwalificatie dom/bom (voordat mensen over me heenvallen). Dat is de kwalificatie die anderen gaven aan mijn dochter. (en 35 jaar geleden aan mij).
|
|
|
|
|
op 22/04/2015 naar 17:38 |
|
Beste Hans, Dyslektische kinderen horen op hun eigen niveau les te krijgen en niet op het niveau eronder. Als ze onder hun niveau zitten maakt dat ze ongelukkig. Ze zijn niet dom/bom maar dyslectisch. Als de eerste leraar van mijn dochter het voor het zeggen had zat ze nu op het VBMO. Gelukkig had hij het niet voor het zeggen (en doet ze het nu prima op het VWO).
|
|
|
|
|
op 22/04/2015 naar 14:51 |
|
Naar aanleiding van enkele berichten die zeggen waarin gesteld dat alleen nr 1 eigenlijk keuze is voor hun kind, ik kan me dat bij n vmbo-t advies voorstellen. Bij n havo of vwo advies zijn er gewoon echt veel goede scholen , alhoewel se wen je wellicht meer aanspreekt dan de ander. Hoe zeker kun je zijn dat die eerste keuze zaligmakend is? Voorlichtingsdagen geven slechts een idee van wat voor school het is, en iedereen zet z'n beste beentje voor. Mijn dochter had geen moeite er 6 op te schrijven. Heb eerder lotingen meegemaakt. Zoon 5 jr gelwsen ingeloot , dochter 2 jr geleden uitgeloot. Wat n drama dat voor een kind is, kunnen alleen mensen zich voorstellen die dit ook meegemaakt hebben. De ervaring leert gelukkig dat de school waar het kind dan heen moet meestal prima bevalt. Maar ik ben blij mer dit systeem: minder kinderen supergelukkig, maar met z'n allen meer gelukkig!!
|
|
|
|
|
op 22/04/2015 naar 09:17 |
|
Hoezo komt het goed als deze jongen geplaatst wordt op de havo (school zonder vmbo?). Als hij die LVS toetsten niet op havo niveau maakt, waarom zou hij de havo-toetsen dan wel kunnen maken? Wat komt er dan goed? De wens van de ouders! Geef hem de mogelijkheid om te stapelen. Mavo-havo, of MBO-HBO. Kijk aan hoe het gaat, als havo door zijn handicap te hoog gegrepen is, dan een stapje lager. Wat doe je die jongen aan met je gepush? Een goede opleiding is belangrijk, je gewaardeerd voelen door je ouders ook.
|
|
|
|
|
op 22/04/2015 naar 08:37 |
|
Het komt niet vanzelf goed hoor Roland. Je moet wat doen.
Je moet dit opvatten als een weigering toelating. Zie voor de procedure geschillenpassendonderwijs.nl/procedures/procedure-bezwaar-toelating-en-ver wijdering
Dat bezwaar moet je richten aan het bestuur van de school. Voor meer info. nationaleombudsman.nl/voorbeeldbrieven?gclid=CMzktczvhsUCFWvKtAodyA8Axg
De situatie waar je nu in zit niet in de Kernprocedure.
Althans, voor een deel wel (pag 8; De school beoordeelt of de toelichting en LVS-gegevens overeenkomen met het basisschooladvies.) maar er staat niet wat er gebeurt als de school besluit dat het niet overeenkomt.
Stel je vraag ook hier en vraag schriftelijk antwoord.
Het adres van de adviescommissie is: Dienst Maatschappelijke Ontwikkeling T 020 – 251 81 51
Het zou wel handig zijn als VSA helpt.
Vooral als het na bezwaar (de school blijft bij het standpunt) ook van beroep (rechter) moet komen.
|
|
|
|
|
op 21/04/2015 naar 16:53 |
|
DF: ik heb begrepen dat de scholen alle kinderen die zijn aangemeld in de eerste ronde kunnen bespreken met de basisschool. Bij twijfel aan het advies van de basisschool kunnen ze contact opnemen met die basisschool voor onderbouwing van het advies. Dit is een ronde nog voor het hele matchinggebeuren. Zo was het in het verleden ook. Ouders meldden dan hun kinderen aan en bij twijfel van de middelbares school (bijv de cito viel tegen) was er overleg voor eventuele loting. Alle kinderen moeten voor de matching toelaatbaar zijn, al dan niet met extra onderbouwing van het advies door de basisschool.
|
|
|
|
|
op 21/04/2015 naar 11:26 |
|
@Roland: ik denk dat het wel goed komt. je hebt de wet- en regelgeving aan je zijde. Hieruit blijkt toch maar weer dat sommige scholen dus kennelijk wel al uitslagen van de matching doorgeven. Immers deze school (ben zeer benieuwd welke het nou is) heeft kennelijk je zoon ingematcht, anders zouden ze je niet aanschrijven, lijkt me.. vreemd allemaal
|
|
|
|
|
op 21/04/2015 naar 10:15 |
|
@roland: hier info van Rijksoverheid.nl: "De school voor voortgezet onderwijs mag leerlingen geen extra toetsen laten afleggen om het niveau te bepalen. Ook mag de school zich bij de toelating niet baseren op andere toetsen die leerlingen op de basisschool maken (bijvoorbeeld de Entreetoets in groep 7, toetsen van het leerlingvolgsysteem of een IQ-test). De basisschool mag al deze gegevens wel betrekken bij het schooladvies."
|
|
|
|
|
op 20/04/2015 naar 19:56 |
|
@roland . Er zijn wetten en regels die dyslectische kinderen beschermen. iwal weet waarschijnlijk wel welke. Anders kun je steunpuntdyslexie proberen. Dit is discriminatie. Iedereen weet dat de meeste dyslectische kinderen lager score op cito toetsen.
|
|
|
|
|
op 20/04/2015 naar 19:09 |
|
Dank voor de reacties. De VO school heeft ons aangeschreven dat ze onze zoon niet op de HAVO willen toelaten, omdat het LVS dat niet zou ondersteunen. Onze zoon is echter geen resultante van het LVS, maar een individu. Hij is zwaar dyslectisch en heeft dus problemen met toetsen als het Cito. Maar zowel zijn basisschool als zijn ondersteunende leraar dyslexie (waarvoor hij al jaren aan het IWAL ondersteuning krijgt) onderschrijven het HAVO advies. Wij gaan niet zomaar toegeven.
|
|
|
|
|
op 20/04/2015 naar 11:31 |
|
Even reagerend op Roland: hoe weet jij dat de school van 1e keuze jouw zooon niet wil aannemen? Is er al iets bekend dan van de matching? Dat zou toch niet kunnen, aangezien iedereen tot begin juni moet wachten.
Verder heel vreemd en in strijd met de regelgeving dat de school in kwestie het advies niet volgt..
|
|
|
|
|
op 19/04/2015 naar 19:12 |
|
Jee, nou ben ik echt heel benieuwd wat de redenen zijn om je zoon niet toe te laten, Roland! Heeft de VO school ook de leerlingvolg gegevens gekregen, en baseren ze dat daarop?
Ik dacht al dat de VO scholen hun macht niet zomaar zouden opgeven om bij de poort te selecteren, dit zou daar een bewijs van zijn.
Vorig jaar iets dergelijks met mijn kind meegemaakt, ging om Gerrit vd Veen. Schooladvies havo, niet toelaatbaar geacht vanwege tegenvallende cito. Eerste ronde verspeeld, want kon niet meer wisselen, dus toen helemaal niet meegeloot.
|
|
|
|
|
op 19/04/2015 naar 14:35 |
|
@Roland: het basisschool advies is inderdaad bindend, dit kan geen grond zijn om hem af te wijzen.
De toelaatbaarheid wordt bepaald op basis van het schooladvies van de leerling. Een VO-school kan een toelaatbare leerling alleen weigeren als de leerling of de ouders niet de grondslag van de school onderschrijven of respecteren. Voorwaarde is wel dat de school daarin consistent en transparant is. Om toegelaten te worden tot de Joodse school Maimonides, moet je bijvoorbeeld Joods zijn.
Heeft de VO-school contact opgenomen met jou of met de basisschool? Ze kunnen de basisschool om een onderbouwing vragen van het advies, obv een vaste set gegevens uit het leerlingvolgsysteem. Als de basisschool blijft bij het havo-advies, moet de school het daarmee doen. Om welke VO school gaat het eigenlijk?
|
|
|
|
|
op 19/04/2015 naar 11:20 |
|
Mijn zoon heeft een HAVO advies, nu wil zijn school van 1e keuze hem niet toelaten, omdat zij menen dat het advies niet juist is. Weet iemand wat de procedure is? Het schooladvies is toch bindend?
|
|
|
|
|
op 18/04/2015 naar 16:38 |
|
@HS: Absoluut mee eens en hartgrondig oneens.
Het is inderdaad helemaal niet nodig dat dit alles zo lang moet duren.
Dat het langer moet duren is het gevolg van wat je in je tweede alinea zegt: dat er nu scholen met extra klassen aan het rommelen zijn, om tegemoet te komen aan ouders/leerlingen van volgend jaar. Dat is (ik val in herhaling) leuk voor de leerlingen, op de korte termijn, maar schadelijk voor het onderwijs op lange termijn.
Een voorbeeld: categoriale gymnasia zullen graag aan de overaanmelding 'tegemoet komen' door een extra 1e klas te formeren: 25 leerlingen extra dat past wel, het rooster wordt alleen wat slechter. Maar is dat werkelijk een tegemoetkoming? Want kan zo'n gymnasium die klas ook houden tot en met de zesde? Dan zijn het 150 leerlingen extra, en dat past (waarschijnlijk) niet.
Daar wringt iets...
Verder hebben we de gymnasia in oktober vorig jaar de alarmbel al horen luiden dat zijn vreesden voor 'kwalitatief mindere leerlingen' nu zij de 545 cito grens niet meer kunnen hanteren.
Oplossing: Een extra 1e klas, maar na 1 jaar wel meer uitstroom van leerlingen die 'het nivo' niet aankunnen.
Extra klassen op de ene school zijn minder klassen op een andere school, wat onwenselijke personeelsverschuivingen met zich mee brengt. Wat mij betreft wel degelijk een belangrijk argument.
Scholen nu extra klassen laten formeren houdt uiteindelijk in stand wat (in ieder geval een deel van) het probleem is: het idee dat populaire synoniem is met kwaliteit.
|
|
|
|
|
op 17/04/2015 naar 16:22 |
|
Zeer eens met de tweet van VSA van vandaag: het is te gek voor woorden dat de Amsterdamse kinderen tot begin juni moeten wachten om te horen op welke school ze komen (of beter: waar ze worden ingeloot), terwijl de rest van Nederland dat allang weet. Wonderlijk is ook dat we kennelijk niet mogen weten hoeveel (eerste) inschrijvingen er zijn op de verschillende scholen.
En ja: natuurlijk wil ieder kind het liefst naar zijn eerste keus. Het is al vaker gezegd: 1 of 2 alternatieven zijn acceptabel, meer eigenlijk niet. Er rust een zware taak op de gezamenlijke schoolbesturen om hieraan tegemoet te komen. Als het waar is dat het personeelsbeleid van die scholen daarbij een belangrijke of zelfs doorslaggevende rol speelt, wat ik onacceptabel zou vinden, zou dat kenbaar moeten worden gemaakt.
|
|
|
|
|
op 17/04/2015 naar 14:03 |
|
Ha Pieter,
Voor zover ik het begrijp kun je alleen aanpassen als je advies nav van Citco naar boven wordt bijgesteld.
Verder denk ik dat de meeste kinderen maar 1 voorkeur hebben en denk ik niet dat je kunt wiegeren en vragen om een andere optie. Immers, anders kan iedereen dat wel doen en is de hele matchingsprocedure zinloos. Succes voor je dochter!
|
|
|
|
|
op 14/04/2015 naar 11:49 |
|
Eigenlijk heeft mijn dochter maar 1 voorkeur. De rest is een compromis. Daarom was het samenstellen van haar voorkeurslijst een lang en moeilijk proces.
En nu heeft ze spijt van haar tweede keuze op haar lijst en wil deze eigenlijk herzien.
kan dat uberhaupt nog?
En wat als we niets doen en ze wordt geplaatst op deze school. Kunnen we dan weigeren en vragen om andere optie?
En wat als ze uberhaupt NIET op een school naar voorkeur terecht komt. Wat zijn dan nog de opties?
Ik vind het persoonlijk onacceptabel dat het ZO LANG moet duren eer er duidelijkheid komt.
|
|
|
|
|
op 13/04/2015 naar 20:51 |
|
Populaire scholen vragen klassen bij te maken biedt geen verbetering van hun onderwijs maar een verslechtering, dat is ook niet wenselijk. Kleinere goede scholen kunnen veel meer ruimte bieden aan goed inhoudelijk onderwijs. Misschien dat sommige juist daarom zo populair zijn. Er moeten meer goede scholen komen die juist niet moeten uitdijen tot kolossen. Maar de macht van de schoolbesturen die hun onpopulaire scholen willen handhaven omdat dat beter voor hun situatie is zullen dit tegenhouden en tot nu toe zie ik niet dat de politiek daar enige invloed op heeft. Er worden af en toe wel mooie conclusies getrokken maar er wordt jaar in jaar uit niets concreets mee gedaan. Treurig.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 19:34 |
|
Het zou voor de vrije schoolkeuze in een vrij land wel veel beter zijn. Want nu hou je de scholen in stand waar niet veel animo voor is.dat lijkt me toch ook niet goed.
Maar volgens mij hoef je niet bang te zijn voor extra klassen op de ene school ten koste van klassen op een andere school. Daar passen de scholen echt wel voor. Alle leerlingen eerlijk onder elkaar verdelen, dat is wat ze doen. Zij zijn heel machtig. Noch ouders, noch gemeente kunnen er iets tegen beginnen.
Ze zullen alleen extra klassen maken als er meer leerlingen van een bepaald niveau zijn dan ze kunnen bieden. En dan moet die uitbreiding eerlijk worden verdeeld. Daarbij zal niet worden gekeken naar de wensen van de leerling, maar naar de wensen van de scholen.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 11:41 |
|
Volgens mij kom je dan bij de kern:
Ik vind dat gemeente moet zorgen dat er voor iedereen een plek is. Dan is de situatie zoals je beschrijft: de scholen hebben (ongeveer) precies genoeg plek voor alle leerlingen. Dat heeft als consequentie dat alle scholen vol uiteindelijk vol komen. Vogens mij is dat niet helemaal het geval.
Het heeft ook als consequentie dat er geen (volledige) sprake is van vrije schoolkeuze zoals door VSA wordt voorgestaan. Als er inderdaad 230 leerlingen kiezen voor het Hyperion (zoals hieronder wordt vermeld) moet het Hyperion dan ook 230 plekken kunnen creëren. Volgens mij is dat waar de VSA lobby zich op richt.
Nu zit het er ergens tussenin, volgens mij is er nu een gesprek tussen besturen en gemeenten (onder druk van diezelfde lobby) welke school ergens nog een extra klas kan maken. Dat is goed nieuws voor de leerlingen laat dat gezegd zijn, maar niet voor de scholen die niet met eerste keus vol zitten: die krijgen dan minder klassen. Met alle gevolgen die daar bij horen.
Volgens mij is dat op de lange termijn niet goed voor het onderwijs in Amsterdam.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 10:45 |
|
Volgens mij is het zo dat het aantal plekken op alle scholen samen in Amsterdam en het aantal nieuwe leerlingen bijna gelijk is aan elkaar. Daarom is er ook zo weinig flexibiliteit. Alle scholen -populair of niet- zullen helemaal vol stromen. Ookal komt een kind terecht op zij 6de schoolkeuze. Daar trekken de scholen zich niets van aan, hoor. Dus volgens mij hoeven docenten niet bang te zijn voor hun baan.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 08:53 |
|
@IN
Dat de loting in omringende gemeentes is afgerond zegt nog niets over eventuele groei van die scholen. Het enige is dat zij nu 'zeker' weten hoeveel leerlingen en dus hoeveel lessen zij volgend jaar hebben: kortom zij kunnen personeel werven.
Hetzelfde geldt voor alle scholen in Amsterdam die overaanmeldingen hebben. Alle scholen die niet vol zitten kunnen docenten geen zekerheid bieden (natuurlijk een groep docenten), terwijl deze docenten wel op een 'populaire' school (veelal een categoraal gymnasium, waar het werken relatief makkelijker is) kunnen solliciteren.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 08:31 |
|
Ik ben het eens dat de geheimzinnigheid erg groot is en de communicatie belabberd.
|
|
|
|
|
op 12/04/2015 naar 08:27 |
|
@meester uit groep 8: is het niet een goed tekenen voor de kinderen in Amsterdam dat de scholen in omringende gemeenten groeien? Betekent Dat dat er meer kinderen in hun eigen plaats (zoals Amstelveen) hebben ingeschreven ipv in Amsterdam?
Ik denk niet dat je er van uit moet gaan dat na de loting "populaire" scholen in Amsterdam ineens docenten gaan werven. Er zijn toch plekken op minder "populaire" scholen?
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 20:24 |
|
Ik heb begrepen, dat er al een soort "proef-matching" gaat plaats vinden (onzichtbaar voor ouders en kinderen, maar iid voor scholen om te anticiperen op personeelsbeleid.
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 19:38 |
|
Tja, het algoritme is wel goed maar het beleid eromheen niet. Vooral de communicatie en het wachten op de uitslag is niet handig.
In de volkskrant van vandaag zie je wat het oplevert: vacatures in alle omringende gemeentes die wel al geplaatst hebben. Amsterdamse scholen gaan later werven en vissen dus uit een legere vijver....
Ik ben daarom niet optimistischer over volgend jaar.
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 18:08 |
|
Als een school geen overaanmeldingen eerste keus heeft kan je kind zeker nog worden uitgeloot. De 2e ev keuzes van anderen hebben evenveel kans als hun eerste keus moet loten.
In Amstelveen is ook al geloot en gecommuniceerd.
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 17:59 |
|
Stel dat de school van je eerste keuze geen overaanmeldingen heeft, ben je dan verzekerd van een plek op die school?
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 15:04 |
|
Hetzelfde geldt voor Haarlem. Kinderen ook al geplaatst.
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 12:55 |
|
Hoe gaan ze in Utrecht dan om met cito scores die hoger uitvallen dan het advies. Of vinden ze daar het advies het belangrijkst en doen ze niet aan aanpassingen?
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 12:22 |
|
In Utrecht is blijkbaar al wel loting geweest. Die wachten ook niet op de uitslag van de CITO. Dat is een keuze die in Amsterdam is gemaakt.
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 09:52 |
|
Omdat de uitslag van de CITO er nog niet is en op basis daarvan kunnen er nog schooladviezen aangepast worden
|
|
|
|
|
op 11/04/2015 naar 09:52 |
|
Omdat de uitslag van de CITO er nog niet is en op basis daarvan kunnen er nog schooladviezen aangepast worden
|
|
|
|
|
op 10/04/2015 naar 21:15 |
|
Zo lang onduidelijkheid voor de hele massa groep 8'ers en hun ouders is in ieder geval een achteruitgang ten opzichte van voorgaande jaren. Bij het Cygnus worden alle 1e keus inschrijvers gevraagd voor een kennismakingsgesprek, maar eerlijk gezegd vind ik het zonde van onze en hun tijd als later blijkt dat onze zoon wordt uitgeloot. Snap oprecht niet waarom - als het algoritme enkele seconden nodig heeft - er duizenden personen nog twee maanden in onzekerheid moeten blijven. Daar is nog vooruitgang mogelijk in de toekomst.
|
|
|
|
|
op 10/04/2015 naar 13:44 |
|
Het zou goed zijn als als onderdeel van de matchingsprocedure de scholen ook gewoon ergens centraal moeten doorgeven hoeveel aanmeldingen (dus eerste keuzes) ze hebben en dat deze informative gewoon publiekelijk op de OCO website wordt geplaatst. Dan kan iedereen alvast zijn verwachtingen managen. Ik begrijp al die geheimzinnigheid niet tot begin juni
|
|
|
|
|
op 10/04/2015 naar 12:36 |
|
Je kunt de school gewoon bellen en het navragen. Het vierde gymnasium en het Hyperion gaven het aantal aanmeldingen gewoon door.
|
|
|
|
|
op 10/04/2015 naar 12:28 |
|
Is bij iemand bekend hoeveel overaanmeldingen het St. Ignatius Gymnasium heeft?
|
|
|
|
|
op 10/04/2015 naar 11:53 |
|
De Nieuwe Havo: 77 eerste aanmeldingen, 145 plaatsen
|
|
|
|
|
op 09/04/2015 naar 10:18 |
|
Maar toch mogen ze volgens mij geen inschrijvingen weigeren, ze kunnen de kinderen en ouders hoogstens adviseren op deze school niet in te schrijven.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 20:44 |
|
@caroline: ivko is een cultuurprofielschool. Je moet er eerst een aannamegesprek doen waar het kind o.a. een portfolio moet laten zien. Daaruit moet blijken dat je aantoonbare interesse hebt in de kunstvakken. Daarnaast wordt gekeken of je geschikt bent voor de zeer zelfstandige manier van werken. Pas als beide ok zijn, word je plaatsbaar geacht.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 20:39 |
|
* Een aannamegesprek maakt altijd onderdeel uit van onze aanmeldprocedure! Leerlingen die niet passen in ons schoolsysteem/profiel verwijzen wij naar ander onderwijs. Van de site van het IVKO. Dan kan een gymnasium ook wel een aannamegesprek onderdeel laten zijn en iedereen die ze niet vinden passen doorverwijzen. Ik dacht dat het niet de bedoeling was dat scholen nog eigen selectiecriteria gaan toepassen
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 20:35 |
|
C: bijzonder. Ik dacht dat het basisschooladvies leidend is. IVKO is toch vmbo-t en havo. Dan moeten ze toch iedereen met dit schooladvies en goed onderbouwd accepteren. Misschien zijn er op de 2e 3e 4e etc keuze ook nog kinderen die het IVKO genoteerd hebben. Ze kunnen dan toch niet zeggen door strenge selectie vooraf iedereen te kunnen plaatsen in de 1e ronde.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 20:12 |
|
Ik heb begrepen dat de IVKO zo streng vooraf geselecteerd heeft dat ze er vanuit gaan dat ze iedereen kunnen plaatsen.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 19:57 |
|
@C: wij horen ook graag van ouders van vmbo, havo en havo/vwo adviezen een bericht als zij weten hoeveel aanmeldingen er zijn op de school van eerste keuze.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 19:28 |
|
De gymnasia zijn ook een beetje extra spannend dit jaar, omdat er geen extra eisen zijn voor gym ten opzichte van atheneum. Niemand weet dus of dat tot een toename van de instroom gaat leiden, met mogelijk gevolgen voor de doorstroom van de eerste naar de tweede. Dat zou dan weer sneu zijn voor uitgelote kinderen....
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 16:06 |
|
Er wordt nu alleen gesproken over de gymnasia, maar de pijn zat hem vorig jaar bij de havo en vmbo. Hoe staat het daar met de aanmeldingen?
Als je in je top 3 alleen scholen hebt die veel gekozen worden is de kans klein dat je in je top 3 komt.
Ik ben het niet eens met de stellling dat als je op je keuze 2,3 of 4 komt je teleurstelling kleiner is dan verleden jaar. Het feit blijft dat je niet op de school van jouw keuze komt.
En aan het echte capaciteitsprobleem van de scholen wordt niets gedaan.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 14:05 |
|
Precies!
Deze kinderen misschien al beetje blij, terwijl het helemaal niets zegt. Het hangt volledig af van keuzes van andere kinderen voor scholen met te weinig capaciteit.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 13:24 |
|
VSA bericht ons dat er geen overaanmeldingen van 1e keuze zijn op het Cygnus Gymnasium.
En de volgende stap in de nieuwe procedure is dat van deze aanmeldingen er zo’n 30 of 40 % van hun eerste keuze zullen worden doorgeknikkerd naar hun tweede keuze, of hun derde of vierde.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 13:23 |
|
Amsterdam
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 12:46 |
|
Een ouder meldt ons dat er geen overaanmeldingen van 1e keuze zijn op het Cygnus Gymnasium.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 07:58 |
|
Volgens mij komen er elk jaar meer leerlingen bij dan scholen. Dan wordt de match ook steeds moeilijker. Ik denk dat daar het pribleem zit. En niet in het matchingssysteem.
|
|
|
|
|
op 08/04/2015 naar 06:40 |
|
I am regular visitor, how are you everybody? This article posted at this web site is actually nice.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 21:31 |
|
Ik ben ervan overtuigd dat de meesten ook wel op hun top 3 terecht komen, sowieso al veel meer dan de helft (80-90%) op hun nummer 1 plek. Alleen zul je hen niet horen, maar de verliezers wel, zeker degenen die door matching het gevoel hebben gekregen dat daardoor de kans op een plek op de meest populaire categorale gymnasia groter is geworden. Ik denk dat die kans (veel) kleiner is geworden. Maar eerlijk is eerlijk, dat zijn ook maar 10% van de plekken, waar nog steeds meer dan de helft wordt ingeloot.
Voor het probleem dat er te weinig plekken zijn op de meest gewilde scholen is matching niet een oplossing. Dan moet je die scholen laten groeien met, zoals ik al eerder aangaf, grote gevolgen op de lange termijn.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 19:33 |
|
Maar daar gaat het nu hier toch over: wanneer (bijna) alle kinderen iin hun top 3 komen, is het systeem "geslaagd", maar wanneer heel veel kinderen naar keuze 4, 5, 6 etc gaan, is het systeem dan nog steeds geslaagd?
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 19:04 |
|
Maar dat is toch ook zo: de kans dat je op je tweede keus terecht komt was in het oude systeem vrijwel nul (alleen als er nog een plek over was en dan was je niet de enige), en nu is die ongeveer even groot als wanneer je die school als eerste had gekozen, dat is toch wel een hele verbetering. Maar als je top drie scholen alledrie vreselijk overtekend zijn dan kan het (kans is klein, maar niet heel klein) toch gebeuren dat je op alledrie wordt uitgeloot.
Dat kan je een aanzienlijke verbetering noemen, ondanks de negatieve bijverschijnselen.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 18:17 |
|
Dat begrijp ik. Alleen de kans op "beloning" (geplaatst worden op je eerste keus) was binnen het oude systeem veel groter. dus je kunt nu wel in volle overtuiging kiezen, alleen wordt bij voorbaat al verteld (door de mensen die er verstand van hebben), dat de kans aanzienlijk kleiner is.
De plaatsing op je tweede of derde keus zou dan de "pijn" verzachten van het niet op je eerste keus terecht komen. Dat zou dan toch de verbetering moeten zijn tov oude systeem, of zie ik dat nu echt helemaal verkeerd?
In het slechtste geval gaan kinderen op elkaars eerste, tweede en derde keuze terecht komen, dat is toch best vreemd?
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 17:45 |
|
Je kans op je nummer 1 school is inderdaad kleiner geworden *juist omdat* nu iedereen in volle overtuiging voor de nummer 1 kiest! En niet meer met het argument dat er loting op een school is een andere kiezen.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 17:43 |
|
De verbetering is dat als je vorig jaar werd uitgeloot, je altijd naar een school moest die nog plek over had. Dat kon dus ook een school zijn die veel lager stond dan plek 6 of zeven.
Daarom hebben de medewerkers van de VU hier ook altijd gepleit om een school die waarschijnlijk geen overaanmeldingen heeft op te nemen in je top 5 (3?). Dat lijkt misschien flauw, maar zoals je hieronder ziet is een top drie met Hyperion, 4e gymnasium, en Cartesius geen garantie dat je een plek in de top drie hebt (kansberekening vergt extra aannames maar is al snel lager dan 95%)
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 17:35 |
|
Volgens mij is ook altijd gesteld, dat met dit nieuwe systeem, de kans op je eerste keus kleiner wordt, maar je kans binnen je top 3 groter. Dat zou dan een verbetering (delen van pijn) betekenen, doordat je niet, zoals in het oude systeem, na uitloting op je eerste keuze, je tweede en derde keus ook kon vergeten. Wanneer een groot aantal kinderen op school 4, 5 of 6 komt, wat is dan de verbetering?
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 17:29 |
|
Waarom zou "top 3" geen goed uitgangspunt mogen/kunnen zijn? Wat mij zo tegen staat, is dat je niet meer met volle overtuiging voor je nummer 1 kunt gaan (zoals bij het oude systeem). een bewuste keuze voor een bepaalde school maken, om div redenen, en misschien ook omdat je daar graag met een vriendje heen wilt. Met inderdaad kans op uitloting (en ja, dat hebben wij met een dochter meegemaakt, en ja, er is leven na de uitloting en ja, alles is goed gekomen).
Met dit nieuwe systeem, kies je eigenlijk waar je perse niet heen wilt gaan, dat is de wereld op zijn kop.
Het is hier al eerder gezegd, maar is een vijfde of zesde school op je lijst nog wel een keuze?
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 16:41 |
|
Ben het niet eens dat de top drie het uitgangspunt moet zijn. Er is meermalen aangegeven (door OSVO en de onderzoekers) dat de kans dat je op je eerste (drie?) scholen geplaatst wordt juist iets kleiner zou worden, maar de kans dat je op een school van veel lagere keuze veel kleiner wordt.
Dat zou je eerlijker kunnen noemen, maar dat is een beleidsuitspraak :)
Wat er nu gebeurt, scholen die extra klassen gaan maken (onder druk van o.a. VSA) is, ** op de korte termijn ** beter voor de kinderen die dit jaar geplaatst moeten worden.
Op de lange termijn is het schadelijk (ik denk zeer schadelijk) voor het onderwijs in Amsterdam. Scholen met overaanmeldingen 'moeten' groeien tegen wil en dank, scholen met onderaanmeldingen verdwijnen.
Het is tijd dat de gemeente de regie over het VO weer helemaal terugneemt van de schoolbesturen en vervolgens zich echt gaat buigen over de vrijheid van onderwijs en wat er onder verstaan wordt.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 15:58 |
|
Ik vind ruilen prima, maar dan alleen als de voorrangsregels niet meer gelden. Anders wordt het wel heel nadelig voor leerlingen die geen voorrang hebben.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 13:31 |
|
Ook eens! Maar uitgangspunt "top 3", daar wordt nu ook al behoorlijk van terug gekomen (in bewuste artikel Parool o.a.). "Dit is gebaseerd op cijfers uit 2013. Met meer leerlingen, zal dit mogelijk lager uitvallen". Wanneer ik het goed gelezen heb, zijn de cijfers uit 2013 gebaseerd op 65% van de vwo leerlingen. Ik weet niet precies hoeveel dat er zijn, maar iig een fractie van de ca 8500 leerlingen die volgend jaar naar de middelbare school gaan.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 10:21 |
|
Eens met Gwen en Jitta: het uitgangspunt van het nieuwe systeem was de top 3. Daar mogen we OSVO dan ook aan houden. Als "ruilen door de computer" helpt, dan zou dat moeten gebeuren.
De onderzoekers hebben meer dan eens duidelijk gemaakt dat zij niet degenen zijn die de beleidskeuzes maken (al heeft dat Gautier niet weerhouden van allerlei uitspraken in het Parool van vorige week). De vraag is dus: lezen de bestuurders van OSVO mee? En luisteren ze naar de zorgen van de vele ouders en kinderen? Het is van hun kant al heel lang heel stil. Een goed begin zou zijn als de scholen gewoon het aantal inschrijvingen doorgaven.
|
|
|
|
|
op 07/04/2015 naar 08:09 |
|
Lezen de onderzoekers nog mee? Ik vraag me steeds af waarom in de computerloting niet ook een ruilslag zit, om die gevallen van onderlinge ruil naar beiden een betere positie, automatisch uit te voeren. Zo'n optimalisatie is toch niet erg lastig in te brengen? Dan heb je geen strategisch ruilen, maar wel een sterk verbeterd eindresultaat...
|
|
|
|
|
op 06/04/2015 naar 13:20 |
|
Ik wil nog maar eens aangeven dat ik het nieuwe systeem alleen succesvol kan noemen als mijn zoon bij een school op zijn top 3 terecht komt.
Vanaf nummer 4 is het voor hem geen vrijwillige keus, meer kiezen uit slechte opties, omdat het nu eenmaal moet.
|
|
|
|
|
op 06/04/2015 naar 11:43 |
|
Tot nu toe bekende aanmeldingen op school van eerste voorkeur:
- Hyperion lyceum: 230 aanmeldingen (140 plekken)
- 4e Gymnasium: 154 aanmeldingen (140 plekken)
- Cartesius lyceum 'heel, heel veel overaanmeldingen!' (140 plekken: 56 vwo, 56 havo/vwo en 28 havo)
Als je van andere scholen weet hoeveel aanmeldingen als eerste voorkeur zij hebben, deel het hier!
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 21:58 |
|
Waarom is er niet meer openheid, kunnen de aantallen per school niet worden gepubliceerd (bijvoorbeeld met de wet openbaarheid bestuur).
Het is niet alleen onzekerheid voor ouders waar hun kind wordt geplaatst, maar het gaat ook om werkgelegenheid in het voortgezet onderwijs. Docenten (zeker van schaarstevakken als economie, natuurkunde, wiskunde) op scholen die niet overvol zitten bij eerste keuze gaan natuurlijk zelf ook matchen:)
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 12:00 |
|
Heel interessant, aangezien het advies was om "lange" lijst te maken (minstens 6 voorkeuren). Waarschijnlijk veel kinderen die in dezelfde vijver vissen. Wanneer de loting inderdaad willekeurig is (zoals gezegd), dan is je eerste keus een wassen neus (alleen een vertrekpunt, voor de matchingsysteem-computer).
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 11:46 |
|
@vsa er komen er dus nog meer bij vanuit de lagere keuzen. Interessant
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 11:40 |
|
@C: het zijn. De aanmeldingen op de school van eerste voorkeur.
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 11:30 |
|
Zijn de inschrijvingen de totalen of alleen de 1e keus.
Aan de huidige totalen te zien worden veel kinderen teleurgesteld. Ben erg nieuwsgierig of de 99,9 % in de top 3 gehaald wordt.
Is er eigenlijk ergens een grenswaarde waarbij het systeem als geslaagd wordt bestempeld en waaronder niet geschikt?
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 11:21 |
|
Het 4e gymnasium heeft 154 aanmeldingen tov 140 plaatsen.
Mocht je van andere scholen aantallen weten, zet het op ons forum of mail ons!
|
|
|
|
|
op 04/04/2015 naar 06:34 |
|
alert("lol");
|
|
|
|
|
op 03/04/2015 naar 17:12 |
|
Een ouder meldt ons dat er 230 aanmeldingen zouden zijn op t Hyperion Lyceum. Er zijn 140 beschikbare plaatsen op deze school.
Mocht je op de hoogte zijn van het aantal meldingen op je school van 1e keuze, meld het ons!
|
|
|
|
|
op 03/04/2015 naar 16:07 |
|
@B. Nee, na (boven verwachting gemaakte) CITO alleen ophoging mogelijk.
|
|
|
|
|
op 03/04/2015 naar 14:27 |
|
Mag de school waar ik mijn dochter heb aangemeld haar alsnog op 'niet plaatsbaar' zetten over een paar weken? Bv na tegenvallende cito bv.
|
|
|
|
|
op 02/04/2015 naar 15:42 |
|
Erg benieuwd of er iets bekend gemaakt wordt over de inschrijfaantallen bij de middelbare scholen, is vandaag niet de laatste inschrijfdag? En is er een reden waarom je niet op je eerste voorkeur zou hebben ingeschreven?
|
|
|
|
|
op 02/04/2015 naar 15:32 |
|
in reactie op bericht van C. Welke school in West en hoorde je dat uit betrouwbare bron?
|
|
|
|
|
op 01/04/2015 naar 22:54 |
|
Weet eenvan jullie of er in amsterdam ook scholen voor chronisch zieke kinderen zijn op vwo niveau? Ik kom alleen maar tot havo tegen?
|
|
|
|
|
op 01/04/2015 naar 22:50 |
|
Hoorde vandaag dat er bij een school in west zeer weinig aanmeldingen binnen zijn tot nu toe.
Heeft iedereen dan alles ingezet op zijn echte eerste keus. En wordt dit jaar duidelijk welke scholen echt veel te weinig plekken hebben en welke scholen in het vroegere systeem strategisch werden gekozen. Komt er nu echt zicht op waar de grote gaten vallen en waar bijgezet moet worden?
Als veel dezelfde school hebben gekozen in de top 3, wordt het percentage kinderen dat in de top 3 komt, wel veel lager. Ik wordt steeds nieuwsgieriger naar de uitkomst.
|
|
|
|
|
op 01/04/2015 naar 21:31 |
|
Keuze VWO is inderdaad heel anders dan MAVO: VWO zijn er scholen waar je graag WEL heen gaat, als dat niet lukt is elke andere school ook akkooord. MAVO zijn er scholen waar je echt NIET heen wilt, als je niet op een school van keuze komt moet er echte wel even wat worden weggeslikt.
Ben overigens wel heel positief over nieuwe matching, al ben ik wel bang dat de belofte van 95% (?) op een van de scholen uit de top drie bij het VWO niet gaat worden waargemaakt.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 22:15 |
|
IJburg of Zuidoost is echt heel ver weg als je uit zuid/ oud west moet komen, fietsen is door de drukke stad en is zeker 50 minuten fietsen, enkele reis. Met OV idem dito.
Ik dacht dat Berlage tweetalig onderwijs was, maar ik zie dat dat alleen voor gym, beeldende vakken is, op instructieniveau. Dus dat is wel zeker een mogelijke optie.
MLA is echt montessori, ook de mavo. Geert Grote is toch de vrije school? Tja, ik sta helemaal niet achter het gedachtegoed van Steiner.
Sweelinck is idd een optie. Huygens College eigenlijk niet.
Er is echt echt weinig keus in 'gewone' vmboscholen. Dat is eigenlijk wat ik wilde zeggen.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 20:51 |
|
Het Sweelinck is ook een erg goede vmbo-t school. Gestructureerd, overzichtelijk, weinig lesuitval, gemotiveerde leerkrachten, veilige omgeving. Wij hebben daar een kind in het tweede lesjaar en zijn erg tevreden.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 18:02 |
|
Geert Groote heeft dit jaar voor het eerst 2 VMBO-t klassen. Als je houdt van creatieve vakken vind ik dit een hele leuke school.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 17:59 |
|
Sjen, in welke klas zit jouw kind nu, is hij al doorgestroomd naar de reguliere klassen. En zo ja, hoe is de aansluiting met de kinderen daar?
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 16:54 |
|
@EKW. Denk dat je absoluut gelijk hebt dat het grote probleem ligt bij VMBO opties, maar er zijn nog wel iets meer alternatieven. Berlage Lyceum heeft ook VMBO-T, de mavo afdeling van MLA schijnt niet heel erg montessori te zijn en ik hoor heel goede verhalen over IJburg en OSB, wel een eindje weg, maar dat vinden de kinderen blijkbaar geen probleem. Veel succes.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 16:23 |
|
An, Mijn zoon zit ook in 3 HAVO op de Apollo en stroomt ook volgend jaar uit naar regulier. Zou je nog steeds kiezen voor het Metis?
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 16:09 |
|
@PW: het nuttigste advies dat ik kreeg toen wij een school zochten was van de coordinator op het Metis (toen nog Cosmicus). De man nam de tijd voor een gespek met mij, voor een gesprek met de leerkrachten van mijn kind en voor een goed onderbouwd advies. Hij zit er nog steeds, doe er je voordeel mee.
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 15:50 |
|
Ik heb een vraag over het het nieuwe lotingssysteem in Amsterdam. Van 2 middelbare scholen heb ik begrepen dat kinderen met een havo/vwo advies samen loten met de kinderen met een havo advies. Betekent dat dat het voor het loten niet uitmaakt als een kind een havo of havo/vwo advies heeft? Kunt u mij informeren hoe de verdeling van de klassen dan plaats vindt?
Klopt het zo?
|
|
|
|
|
op 30/03/2015 naar 15:46 |
|
@PW: onze zoon met PDD-NOS zit nu in 3H van de Apollo. Wij zijn erg tevreden over deze school. Komend schooljaar stroomt hij door naar regulier 4H. Toen hij in groep 8 zat zijn we bij de autiklas van Metis/ Cosmicus/ Amstellyceum geweest. Pluspunten:dichtbij en een vriendje ging ook, maar verder zagen wij ze niet... De school is inmiddels een verbouwing en een alweer nieuwe naam verder. Ik weet niet of het er inmiddels op vooruit gegaan is. Zorg dat je er op tijd bij bent!
|
|
|
|
|
op 28/03/2015 naar 17:21 |
|
Ps terwijl de meeste kinderen vmbo-t advies zullen krijgen.
|
|
|
|
|
op 28/03/2015 naar 17:11 |
|
Wat een gemiep over de keuze van de VWO scholen. Daar is keuze genoeg! Laat me niet lachen.
Als je in centrum/ oud west of zuid woont, en je kind heeft vmbo-t advies, dan heb je pas echt een probleem. Ik kan echt geen tien voorkeursscholen opgeven.
Of je moet kiezen voor montessori, maar je kind moet dat maar kunnen, of spinoza, idem dito + gewild, of je kind moet heel ver fietsen naar diep in oost, noord, west, etc.
Blijft over: Sweelinck, Huygenscollege, Caland (keuze uit of een grote schoelngemeenschap of een iPad school, moet je ook maar willen)
Doe voor de lol maar eens dat testje met vmbo-t...
|
|
|
|
|
op 27/03/2015 naar 09:08 |
|
Matching was voor de basisscholen. Niet voor VO. Maar ja ook daar is geen vrije schoolkeuze meer. Wat resulteert in 83 kinderen die niet op een school van hun keuze terecht kunnen.
|
|
|
|
|
op 26/03/2015 naar 11:19 |
|
je krijgt geen voorlopige informatie in het matchingsysteem over plaatsing en moet dus inderdaad achterover leunen tot begin juni. een en ander blijkt uit de informatie uit de Keuzegids voortgezet onderwijs Amsterdam 2015.
|
|
|
|
|
op 25/03/2015 naar 09:07 |
|
Er komt toch nog een proefmatching? Krijgen we daar informatie over?
Wordt het bestuur van VSA geinformeerd?
Ik stel maar wat vragen die volgens mij bij heel veel ouders leven. Het is nogal veel gevraagd om na deze hectische inschrijfperiode maar rustig achterover te leunen tot je 5 juni via een mailtje een school krijgt toebedeeld...(natuurlijk: als dat er 1 van de top 3 is, prima, maar mogen we voor die tijd misschien weten of die prognose wordt gehaald?)
|
|
|
|
|
op 25/03/2015 naar 08:16 |
|
Inschrijving is niet gesloten. Kan inschrijven tot en met 2 april. Matching vindt pas plaats nadat CITO-uitslagen bekend zijn, omdat kinderen dan evt ophoging advies kunnen vragen en dan nieuwe keuzelijst krijgen, opnieuw kunnen inschrijven. Daarna pas matching.
|
|
|
|
|
op 25/03/2015 naar 07:54 |
|
De inschrijving is gesloten. Is er al ergens bekend hoeveel scholen overinschrijving hebben? Zijn scholen al bezig met meer plaatsen maken?
Ik las ergens dat de 1e matching al is gedaan.
Weet iemand waar deze informatie wordt gegeven?
|
|
|
|
|
op 23/03/2015 naar 14:42 |
|
Bij inschrijving kon ik geen voorkeur voor gymnasium danwel atheneum opgeven voor de niet-categorale scholen. Op de uitgeprinte lijst staan nu namen van scholen, maar geen nadere specificaties. Ging hier iets mis? Hoe merkt de VO-school na matching op dat mijn dochter bij voorkeur gymnasium doet?
|
|
|
|
|
op 20/03/2015 naar 23:11 |
|
Ok..met dyslexie..GGCA is idd redelijk talig met periodeschriften etc...Apollo zou ik ook es kijken t zijn kleine groepen veel rugzakleerlingen..alhoewel nu is de rugzakregeling weg..Metis op Mauritskade interessante optie..had ik destijds ook bijna gekozen..ze startten toen net met autiklas maar mn zoon had een klik met Geert Groote en dat is het toen geworden. Succes je hebt nog een jaar geluķkig.Reistijd/afstand is natuurlijk ook belangrijk..
|
|
|
|
|
op 20/03/2015 naar 18:27 |
|
Het is sinds dit jaar nog maar 2 jaar. Maar voor de rest heb je een punt.
|
|
|
|
|
op 20/03/2015 naar 16:23 |
|
Op het Metis zitten ze 3 jaar in een eigen klas en daarna regulier. Ze hebben dan in de bovenbouw wel tientallen kinderen met autisme aanverwante stoornis en een vaste coordinator. Beter krijg je het niet in Amsterdam in het reguliere onderwijs.
|
|
|
|
|
op 20/03/2015 naar 10:01 |
|
Verder zit mijn zoon nu pas in groep 7. Ik heb nogniet met scholen gepraat, dat wil ik pas doen als ik zeker weet dat hij een HAVO of HAVO/VWO advies krijgt. Wat ik lastig vind aan Metis is dat ze daar maar 2 jaar in hun eigen klas zitten en dan uitwaaieren over de school en het is voor zover ik kan zien niet een gemengde school, dus is de vraag hoe gaat het dan met de aansluiting met hun medeleerlingen wat toch al een lastig punt is. De leraren schijnen wel erg goed te zijn.
|
|
|
|
|
op 20/03/2015 naar 09:15 |
|
Ik ken het GGCA en vind het een hele leuke school, maar erg talig en mijn zoon heeft ook dyslexie en ik ben bang dat hij daarmee in de problemen komt op die school.
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 22:33 |
|
PW: ik heb zeer goede ervaring met het GGCA(mijn oudste met PDDNos wordt goed begeleid zit nu al 3 jaar daar op VWO..fijne ambulant begeleider goede veilige sfeer, veel mentorcontact..structuur is ws minder strak dan bij bijv. Fons Vitae, soms ad hoc dingen, maar heel gezellig en sociaal.Ook veel creatieve vakken.
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 14:35 |
|
Hoewel ook ik mijn twijfels heb bij dit nieuwe systeem en met enige angst de uiteindelijke matching tegemoet zie, wik ik ook iets positiefs plaatsen. Wij hebben zo'n tien scholen bekeken, mijn zoon (HAVO/VWO advies) heeft inmiddels drie lesjesmiddagen gedaan en een gesprek gehad op de Geert Groote. Dat alles kostte veel tijd en energie, maar het leverde ook veel op. Wat wij er allemaal van leerden? Er zijn veel leuke scholen, met aardige leerkrachten en leuke toekomstige klasgenoten. Natuurlijk heeft hij een voorkeur (Geert Groote, of dat nou zo verstandig is, zonder recht op voorrang...) maar hij ziet zichzelf ook wel op een van die andere scholen. En wij zien hem op de meeste van die tien scholen ook wel gelukkig zijn.
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 14:30 |
|
Het Cosmicus lyceum heet nu Metis en zit voor de special classes vol
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 13:06 |
|
Het Cosmicus Montessori Lyceum heeft ook speciale klassen van max 14 leerlingen. Ik weet niet of er nog plek is.
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 11:22 |
|
PW: de Apollo heeft ook HAVO onderbouw, maar zit ook al vol voor komend jaar
|
|
|
|
|
op 19/03/2015 naar 11:21 |
|
PW : het Metis college heeft speciale klassen voor kinderen met autisme spectrum stoornis op havo/vwo niveau. Deze klassen zitten nu al vol. Deze school heeft veel ervaring met deze kinderen, misschien ook in een reguliere brugklas. Verder weet ik dat op het PNC en Damstede veel structuur geboden wordt. Ik neem aan dat je al gesprekken op meerdere middelbare scholen gehad heb ivm de problematiek?
|
|
|
|
|